De eerste weeek - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Bente Kelly - WaarBenJij.nu De eerste weeek - Reisverslag uit Pittsburgh, Verenigde Staten van Bente Kelly - WaarBenJij.nu

De eerste weeek

Blijf op de hoogte en volg Bente

07 Februari 2016 | Verenigde Staten, Pittsburgh

01/31/2016
Vannacht was mijn eerste nacht in Amerika. De reis is gelukkig goed verlopen. Ik was erg zenuwachtig, want ik keek enorm uit naar deze reis, maar ik had totaal geen idee wat ik moest verwachten. Na een innige knuffelsessie met papa, mama, Romy en Vera, liepen Lynne en ik met rode oogjes richting de douane. De douane ging gelukkig lekker snel, maar de goede gate vinden was blijkbaar wat moeilijker (hij was ook gewijzigd, dus niet geheel onze schuld) waardoor we als een van de laatste in het vliegtuig zaten. De vlucht die bijna 9 uur duurde ,ging vrij snel, maar eenmaal in Toronto geland, moesten we door de Amerikaanse douane. Al die controles en poortjes duurde langer dan onze tweede vlucht. Aangekomen in Pittsburgh, werden we opgewacht door een Amerikaanse student die ons heel haastig naar de shuttle bracht, want die kon elk moment vertrekken richting de campus. Op de campus aangekomen moesten we ons melden bij Kara. Met haar had ik al wat mail contact gehad in Nederland. We moesten wat kopieën inleveren en ons inchecken voor onze kamers. Ook gaf ze ons wat informatie van wat we de komende dagen zouden gaan doen. Mijn kamer is best wel ruim, maar erg onpersoonlijk. Op de deur stonden namen geschreven en mijn roommate heet Elisabeth, maar die is er nog niet, dus ik heb natuurlijk het beste bed geclaimd en meteen wat foto’s opgehangen. Hopelijk is het een leuke meid. De badkamer is hier wel bijzonder. Net als de wc’s waarbij ik de hele tijd denk dat ze verstopt zijn, maar er standaard zoveel water in zit. Vandaag begint onze introductie en moeten we om 12 uur verzamelen om een middag naar Pittsburgh te gaan. Eerst moet er natuurlijk ontbeten worden en dat was gelijk mijn eerste ervaring met Amerikaans eten. Het eetsysteem werkt best grappig hier. Op je studentenkaart staat een aantal maaltijden per week, ook wel swypes genoemd en daar moet je het mee doen. Het ontbijt was een ervaring opzich. Het was een lopend buffet, maar dan heel groot en ze hadden pizza als brunch. Alsof je daar zin in hebt als je net wakker bent geworden. We werden uitgenodigd om bij de internationale studenten te zitten, wat best gezellig was. Daarna zijn we om 12 uur naar Pittsburgh gereden en hebben we daar wat gewinkeld en een heerlijke red velvet cupcake gegeten. Het weer was prachtig, lekker zonnetje zodat we zonder jas konden lopen. Het avond eten was echter heel apart. Ze hadden hier zoete aardappel met marshmallow erboven op, wat echt heel goor was. Maar blijkbaar is dat hier heel normaal. ’s Avonds hebben we met een paar internationale studeten gezeten en wat kaartspelletjes gedaan voordat iedereen moe was en graag naar bed wilde.

02/01/2016
De volgende dag hebben we de hele dag voorlichtingen gehad van campus security safety en health service en nog veel meer waarvan ik zeker de helft al weer vergeten ben. De campus heeft eigen politie agenten en blijkbaar mogen zij wapens dragen….Ook hebben we een rondleiding gekregen over alle eetmogelijkheden wat er echt enorm veel zijn. Verder heb ik kennis gemaakt met mijn roommate wat nog een beetje onwennig is, maar ze is wel aardig. Deze avond hadden we een welkom receptie at the presedent’s house. Ik kon me niet voorstellen dat we echt bij de president thuis een receptie zouden hebben, maar niets bleek minder waar. Het huis was immens groot en alles zag er duur uit en de bank was zoo wit. Ze was super aardig, deed moeite om iedereen te spreken en geïnteresseerd te luisteren waar we van kwamen en wat we van plan waren hier te doen. Na de receptie hebben we een trip naar wall mart gemaakt. Dit is echt een bijzondere ervaring. Die winkel is mega groot en ze hebben er echt alles. Je kunt er zelfs wapens kopen (als je een vergunning hebt ofzo) maar geen alcohol….. gek. Ik heb gelukkig wat spulletjes kunnen kopen om mijn kamer iets gezelliger te maken en het voelt nu ook wel iets meer als thuis.

02/02/2016
Vandaag was onze laatste oriëntatiedag. Het was weer een dag met voornamelijk informatie. De dag begon met informatie over een Amerikaanse bankrekening, en sinds die ochtend heb ik een Amerikaanse rekening geopend, hoe vet is dat. Vervolgens werden er foto’s gemaakt voor onze studentenpas, wat altijd een beetje jammer is aangezien ik geen talent heb om leuk op foto’s te staan. Verder werden kregen we een eigen mailbox, dus mocht je me een liefdebrief willen sturen dan kan dat! Ook werden we voorgesteld aan de dean, en kregen we hulp met een Amerikaans nummer. Het is hier echt belachelijk duur. Het goedkoopste abonnement wat zie hier hebben is 30 dollar per maand en dan heb je dus echt bijna niets. Uiteindelijk heb ik maar een prepaid sim kaart genomen wat zelfs geld kost om een sms bericht te ontvangen… gekke Amerikanen. Wat nog gekker is en wat ik zeker eens moet gaan uitzoeken is the animal dorm, blijkbaar is daar een luiaard…. We sloten de oriëntatiedag af met Matriculation, dat is een soort inauguratie en hierna zouden we officieel deel uit maken van de W&J community. Het eten was goed, maar de ceremonie was heel vaag en er waren allerlei gekke tradities die we moesten doen zoals over een bepaalde vloer lopen voor goed geluk. Het gaf wel een heel welkom gevoel en de hapjes waren erg lekker. Die avond zijn we uitgenodigd om een drankje te doen bij wat Amerikaanse studenten op hun kamer. Ze hebben hier hele strenge regels voor alcohol, dus ik ben erg blij dat ik in ieder geval al 21 ben. De kamer waar het feestje was een stuk groter dan die ik heb. Ze hadden een gemeenschappelijke ruimte en badkamer voor 4 personen en iedereen had een eigen slaapkamer. Blijkbaar is mijn naam erg moeilijk uit te spreken voor Amerikanen. Elke keer als ik me voorstel krijg ik een moeilijk gezicht te zien en daarna een of andere gekke vorm van mijn naam. We hebben het niet heel laat gemaakt, want de volgende dag zouden mijn eerste lessen beginnen.

02/03/2016
Vandaag begonnen mijn eerste lessen. Ik was toch wel een beetje zenuwachtig want ik wist de weg niet en had geen idee wat ik ervan moest verwachten. Ik begon met sociologie. Dit was duidelijk een freshman class. Ze hebben hier niet echt colleges maar meer werkgroepen, met van de rare stoelen tafels in een. En bijna niemand doet moeite om zich fatsoenlijk aan te kleden, iedereen draagt van de afschuwelijke swaetpants. Daarna had ik mijn eerste businessclass. Het was een hele leuke vlotte professor die het college gaf, maar overduidelijk heel rechts was en even moest laten weten dat hij normaal 600 dollar per uur verdient. Verder was deze dag niet heel bijzonder.
02/04/2016
Vandaag had ik mijn twee andere vakken. Eerst public speaking, en dat vak is echt geweldig! En de professor is super chill. Daarna had ik het vak gender and womens studies wat ook super gaaf was. En ik ben vandaag begonnen met hardlopen. Ik was samen met Lynne van de campus afgegaan en de omgeving hier is zo raar en heeeeel heuvelachtig. Je hebt echt hele vervallen huizen staan naast mooie huizen. En alles is hier groot.

02/05/2015
Vrijdag heb ik weer gewoon lessen gevolgd, die overigens steeds leuker beginnen te worden, al is het wel heel anders dan in Nederland. Hier moet je echt alles bijhouden, want er wordt over de stof flink gediscussieerd. Daarnaast vinden ze participatie heel belangrijk en dat is ook een onderdeel van je eindcijfer. Ook geven ze best weel exams tussendoor, dus dat is wel even wennen, want nu moet ik echt alles gaan bijhouden. Dat is nou niet bepaald mijn sterkste punt…. In de avond was er een chemfest. Dit was een evenement georganiseerd door de chemic people die hun eigen bier hadden gemaakt. Het bier was niet echt lekker. Ze hadden deze gekke smaken als chocolade bier, vanille bier, honing beer en een Irish red, die op zich nog wel te drinken was. Na dit aparte bier feest zijn we met zijn allen wat gaan drinken en daarna naar een fraternityparty geweest. Wat een zeer geslaagde avond was. Officieel mochten er geen feestjes worden gegeven, dus je moet een beetje sneaky en vooral snel naar binnen gaan, waar dan kei veel mensen zich staan te bezatten in de woon en slaapkamers van het huis.

02//06/2016
Vandaag was Margarets verjaardag en dus zijn we met een paar naar Pittsburgh gegaan om daar voor haar verjaardag te gaan lunchen. Vanuit de uni gaat er een shuttle heen en weer naar Pittsburgh. Er waren daar veel leuke en gekke winkeltjes. Ook was er een soort marktje met allerlei leuke rommeldingen die je eigenlijk niet nodig hebt maar wel super leuk zijn. We gingen eten in een typisch Amerikaans café achtig iets. Op elk broodje dat je bestelde zat friet. Eigenlijk is het zo vies nog niet, een burger met friet tussen je brood…. Daarna zijn we allerlei gekke winkels in geweest. De gekste was de snoepwinkel. Het was een enorme winkel met de gekste soorten snoep. Ze hadden er veel dingen met bacon, zoals bacon lipbalsem en bacon lolly’s. Best apart allemaal, maar leuk om gezien te hebben. Thuis was iedereen best moe van gisteren, maar aangezien het Margarets verjaardag was zijn we toch nog even naar een fratparty geweest. Omdat ik het gevoel had dat ieder meisje nauwelijks kleding aan het en het doel van de avond voor de meeste Amerikanen heel obvious was, hebben we het niet zo laat gemaakt.

Het is hier de dag van de superbowl, wat mega populair is, dus ik denk dat ik daar even een kijken bij ga nemen. Ook ga ik al mijn opdrachten en leeswerk bijwerken. Het is echt niet normaal hoeveel meer dit is dan ik gewend ben. Gelukkig vind ik het wel heel interessant.

Jullie allemaal nog veel plezier met de carnaval, drink er maar een paar voor mij!

Liefs Bente




  • 09 Februari 2016 - 14:38

    Ciska:

    Super verhaal Bente!

  • 09 Februari 2016 - 23:44

    Opa En Oma:

    Bedankt Bente, goed aangekomen en al goed bezig, zo te lezen
    Onze late reactie komt doordat ons internet even niet werkte
    Groeten Opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Pittsburgh

Amerika

Studeren en reizen

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2016

Bye W&J

08 Maart 2016

De afgelopen weken en New York

07 Februari 2016

De eerste weeek
Bente

Actief sinds 24 Jan. 2016
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 3216

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 17 Juli 2016

Amerika

Landen bezocht: